Goldfarmer, 2016,

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* Farming is in a video game (usually massively multiplayer), the practice of spending most of the playing time to raise money, objects, or experience by constantly repeating the same actions, while visiting the same dungeons or killing the same group of monsters in order to get rich/level up quickly.

Wikipedia definition

This project and its publication is dedicated to Max aka Shariff, who introduced me to the farming and the universe of geeks a long time ago.

The project Goldfarmer grew out from a crossing between the book L'Enfer du Pacifique written by Edmond Demaître in 1935 and the misappropriation’s phenomenon of farming* practice for lucrative purposes.

 

The first one is a book that tells the adventures of the author in New Guinea alongside the gold prospectors and Papua indigenous people in the late 19th century. We can read precisely the relations of power and money and the human tragedy generated by the arrival of modernity and large-scale industry on the wildlife territories of the various minorities living hitherto.

While farming refers to the new gold prospectors that are today the players of on-line video games that use this practice as real work and remunerate themselves by the resale of virtual money in exchange to real money through some auction sites dedicated. These players, who are the source of the gold research profession’s mutation, have still preserved the initiative of exploration and have created a richness wealth from a knowledge, a contextual environment and a vernacular material.

 

Formerly, we crossed faraway and unexplored lands in search of a gold field, and nowadays we cross these same landscapes, fanciful and exotic, but virtualized. Goldfarmer takes this observation as a starting point and a source of production. Taking place in a bookstore, the project, contextual, is based on the reissue of L'Enfer du Pacifique (which is no longer exploited nowadays) in which the original photographs have been replaced by screenshots of landscape from video games.

 

Around this element that symbolizes the reunification of these two worlds, a set of forms are gravitated, inspired by this encounter that plays with the different postures and functions of the place, between art space and commercial space. Manipulated works, devalorized currency, new literary season and reversed world are so many images that have been sculpted, here, to propose to the public/customer to wonder about issues of new economy and collaborative and globalized practices.

 

The Goldfarmer installation highlights thereby issues of dematerialization of the image, the loss of traditional artisanal practices and nature reproduction; where the blue background underlines the fiction that become minorities today. Openly, it is a reflection about the definition of the explorer in the 21st century and the current mutation of the exploration from reality to virtuality.

Le projet Goldfarmer est né d'un croisement entre l'ouvrage L'Enfer du pacifique d'Edmond Demaître écrit en 1935 et le phénomène de détournement à des fins lucratives de la pratique du farming*.

 

Le premier est un livre qui raconte les aventures de l'auteur en Nouvelle-Guinée aux cotés des chercheurs d'or et des indigènes de Papouasie à la fin du 19ème siècle. On peut y lire avec précision les rapports de pouvoir et d'argent et la tragédie humaine qu'a engendré l'arrivée de la modernité et de l'industrie à grande échelle sur les territoires sauvages des différentes minorités jusqu'alors présentes.

Tandis que le farming fait référence aux nouveaux chercheurs d'or que sont aujourd'hui les joueurs de jeux vidéo en réseau qui utilisent cette pratique comme un véritable travail et se rémunèrent par la revente d'argent virtuel en échange d'argent véritable via des sites d'enchères dédiés. Ces joueurs, qui sont à l'origine de la mutation du métier de chercheur d'or, ont tout de même conservé l'initiative de l'exploration et ont su créer une richesse à partir d'un savoir-faire, d'un environnement contextuel et d'une matière vernaculaire.

 

Autrefois, on traversait des contrées lointaines et inexplorées à la recherche d'un gisement, et aujourd'hui on traverse ces mêmes paysages, fantaisistes et exotiques, mais virtualisés. Goldfarmer prend cette observation comme point de départ et source de production. Prenant place au sein d'une librairie, le projet, contextuel, s'appuie sur la réédition de L’Enfer du pacifique (qui n'est plus exploité aujourd'hui) dans lequel les photographies d'origines ont été remplacées par des screenshots de paysages de jeux vidéo.

 

Autour de cet élément qui symbolise la réunification de ces deux mondes, gravitent également un ensemble de formes s'inspirant de cette rencontre qui se joue des différentes postures et fonctions du lieu, entre espace d'art et espace commercial. Œuvres manipulables, monnaie dévalorisée, sortie littéraire et monde renversé sont autant d'images qui ont été sculptées, ici, pour proposer au public/client de s'interroger sur des questions d'économie nouvelle et de pratiques collaboratives et globalisées.

 

L'installation Goldfarmer aborde ainsi des questions de dématérialisation de l'image, de la perte des pratiques artisanales traditionnelles et de la reproduction de la nature; où le fond bleu vient souligner la fiction que deviennent aujourd'hui les minorités. Plus ouvertement, il s'agit d'une réflexion autour de la définition de l'explorateur au 21ème siècle et de l'actuelle mutation de l’exploration du réel vers le virtuel.

*Le farming est, dans un jeu vidéo (souvent massivement multijoueur), la pratique qui consiste à passer la plupart du temps de jeu à récolter de l'argent, des objets, ou de l'expérience en répétant sans cesse les mêmes actions, en visitant les mêmes donjons ou en tuant le même groupe de monstres dans le but de s'enrichir/monter en niveau rapidement.

Définition Wikipédia

Ce projet, ainsi que sa publication, est dédié à Max aka Shariff, qui m'a fait découvrir le farming et l'univers des geeks il y a bien longtemps.